Direct advies: 085 - 76 03 976
9.210 91 reviews
Start met Rijden OpdeZon 
>

OpdeZon bezocht de Lightyear One

‘’Here comes the sun’’

Bijgewerkt op 13 oktober 2019 - oorspronkelijk bericht 9 oktober 2019 door Jolijn van Vroonhoven

Ze wonnen drie keer op rij de World Solar Challenge. Ze kregen het voor elkaar om 1.500 kilometer te rijden op een enkele acculading. En onlangs lanceerden ze de veelbelovende Nederlandse zonneauto Lightyear One. De alumni van Solar Team Eindhoven overschaduwen alle concurrentie op het gebied van elektrisch rijden op zonne-energie. Dat moeten we natuurlijk zien! Onze technisch specialist Bert ging naar Helmond om de Lightyear One van dichtbij te bekijken.

Vertel, wat maakt deze auto zo bijzonder? 

‘’De alumni van het Solar Team Eindhoven waren ervan overtuigd dat wat zij in de World Solar Challenge konden bereiken, ook in de dagelijkse praktijk mogelijk moest zijn. Dus gingen ze een auto ontwerpen met als doel om op zonne-energie te rijden. Doorgaans nemen autoproducenten een bestaande auto en plaatsen daar een elektromotor in. Volgens Lightyear werkt dat niet, de basis van bestaande auto’s is veel te zwaar en te lomp. Dus begonnen ze met een een leeg vel en de essentie van een auto: een veilig rijdend voertuig met wielen en een dak.’’ 

Een mock-up van de Lightyear One
Een mock-up van de Lightyear One

‘’De Lightyear One is een aerodynamisch hoogstandje door de perfecte druppelvorm. Daarnaast is de auto met 1.300 kilo een lichtgewicht, dankzij het gebruik van koolstofvezel. Het meest kenmerkend zijn natuurlijk de zonnecellen die 5m2 van de motorkap, het dak en de achterklep beslaan. De combinatie van deze aspecten maakt dat de Lightyear One op zijn eigen zonnecellen in Nederland zo’n 8.000 à 10.000 kilometer per jaar kan rijden. En als dit niet genoeg is, kun je gewoon thuis bijladen aan het stopcontact, met stroom uit het net of nog beter: met uw eigen zonnestroom.’’

Wat er precies onder de motorkap verstopt zit, is nog niet onthuld. Maar het is in ieder geval niet de motor. De Lightyear One heeft namelijk vier wielmotoren, waardoor er geen energie verloren gaat in het transport van de motor naar de wielen. Vlakbij elk wiel zit ook een omvormer om de gelijkstroom van de accu met korte kabels richting de wielen om te zetten naar wisselspanning. Dit is veel efficiënter en zorgt voor minder storingen.’’

 
Links: het technisch ontwerp van de Lightyear One. Rechts: een selfie van onze Bert met het prototype van de Lightyear One.

Wat verraste je en wat viel tegen? 

‘’Ik werd verrast door de grootte van de auto. De Lightyear One is erg lang en breed. Hier hebben ze bewust voor gekozen, omdat een lang object gemakkelijker te stroomlijnen is. De kofferbak is zo groot dat een snowboard er in de lengte in past. 

Wel had ik verwacht dat ze verder zouden zijn met het prototype. Hoewel de stoelen voorin aardig zitten, zit je achterin met je benen in je nek. Naar verwachting wordt de eerste auto in 2021 geleverd. Dit soort ontwerpfouten moeten dan zijn aangepast.’’

Is dit de toekomst van elektrisch rijden?

‘’Het zou natuurlijk fantastisch zijn als iedereen in een elektrische auto reed. Maar dat betekent ook dat iedere auto een accupakket en een laadpaal moet hebben. Ook moet onze volledige infrastructuur veranderd worden om het elektrisch rijden op zo’n grote schaal mogelijk te maken. Het is de vraag of dat haalbaar is. Lightyear stelt: als iedere auto zonnepanelen heeft, dan is een laadinfrastructuur helemaal niet nodig. De technische mogelijkheden zijn er in elk geval al, dat bewijst Lightyear. En hoewel het nu voor de meeste mensen nog niet betaalbaar is, zal dat straks wel zo zijn. We komen dus in de buurt van de toekomst van elektrisch rijden. Of zoals The Beatles de hele dag door de stereo van Lightyear One zongen: here comes the sun.’’

Wilt u nu al op de zon rijden? Vraag dan nu uw OpdeZon Totaalplan aan!

Jolijn van Vroonhoven

Bijgewerkt 13 oktober 2019 door:

Jolijn van Vroonhoven

Redacteur Rijden OpdeZon