Direct advies: 085 - 76 03 976
9.210 91 reviews
Start met Rijden OpdeZon 
>

De meest verkochte elektrische auto

Maar hem rijden kan nóg duurzamer

Bijgewerkt op 14 augustus 2019 - oorspronkelijk bericht 26 juni 2019 door Jolijn van Vroonhoven

Weet u welke elektrische auto wereldwijd het meest verkocht is? De meeste mensen zullen hun geld inzetten op een Tesla. Maar met 260.000 stuks staat de Tesla Model S op nummer twee. Op nummer één staat een elektrische auto die elke relevante award won en inmiddels een tweede generatie kent. 

Met 400.000 stuks is de Nissan Leaf namelijk de meest verkochte elektrische auto ter wereld. Alle Leaf-rijders hebben volgens Nissan gezamenlijk al meer dan tien miljard kilometers gereden. Dat zijn 248.000 rondjes om de wereld. OpdeZon zet voor u op een rij wat er op dit moment bekend is over de auto, het opladen en het duurzaam rijden met de Nissan Leaf.

LEAF staat voor Leading (leidende), Environmentally friendly (milieuvriendelijke), Affordable (betaalbare), Family car (gezinsauto). Check, check, check en check. Nissan heeft met de Leaf een belangrijke rol gespeeld in de opkomst van het elektrisch rijden en bewijst nog steeds koploper te zijn. Hoewel de elektrische concurrentie ondertussen toeneemt, lijkt Nissan ze voor te blijven met het nét nieuwe model van de tweede generatie: de Nissan Leaf e+ (62 kWh). Maar of u nou kiest voor de Nissan Leaf of Nissan Leaf e+, hij staat al binnen één à twee maanden op de stoep. Dit is een levertijd waar concurrenten (zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric) niet tegenop kunnen.

Nissan Leaf modellen en uitvoeringen

De eerste Nissan Leaf werd in 2010 op de markt gebracht en was vanaf 2011 in Nederland verkrijgbaar. In 2013 en 2016 volgden vernieuwde modellen en in 2018 werd de tweede generatie gepresenteerd. De tweede generatie kent inmiddels twee modellen. Het eerste model is de Nissan Leaf met een accucapaciteit van 40 kWh, verkrijgbaar vanaf € 36.990. Sinds juni 2019 is er een tweede model: de Nissan Leaf e+, met een accucapaciteit van 62 kWh. Dit model is verkrijgbaar vanaf € 45.850.

Daarnaast kent de Nissan Leaf drie verschillende uitvoeringen. De standaarduitvoering is de Acenta. De Nissan Leaf Acenta was eerder door Nissan geschrapt, maar is sinds een week weer te verkrijgen. Het is echter niet mogelijk om deze uitvoering te kiezen als u de Nissan Leaf e+ wilt aanschaffen. De tweede uitvoering is de N-Connecta, wat tevens de standaarduitvoering van de Nissan Leaf e+ is. De derde en meest uitgebreide uitvoering is de Tekna.

Dus overweegt u de Nissan Leaf 40 kWh aan te schaffen? Dan kunt u kiezen uit de Acenta, N-Connecta en Tekna uitvoering. Gaat uw voorkeur uit naar de Nissan Leaf e+ 62 kWh? Dan heeft u keuze uit de N-Connecta en de Tekna uitvoering.

Nissan Leaf uitrusting

De Nissan Leaf Acenta is standaard uitgerust met het NissanConnect-navigatiesysteem, airconditioning met automatische klimaatregeling, cruise control en het e-Pedal. Met het e-Pedal is Nissan zijn concurrenten voor. Bij de meeste concurrenten remt de auto namelijk gedeeltelijk af bij het loslaten van het pedaal. De Nissan Leaf remt echter af tot stilstand, waardoor het mogelijk is om met één pedaal te rijden. De luxere versie, de Nissan Leaf N-Connecta, is uitgerust met een verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming en dodehoeksensoren. Maar de uitvoering die de meeste mensen zullen kiezen, is de Nissan Leaf Tekna. Deze uitvoering kent namelijk een ProPilot pakket. Dit systeem houdt automatisch de verkeersstroom in de gaten, past zich daarop aan en zorgt dat de auto op gepaste afstand en tussen de lijnen blijft rijden. Ook kunt u met de ProPilot-parkeerknop automatisch inparkeren. Deze technologie is overigens op veel meer manieren toe te passen, bewijst Nissan in deze video (kijktip!).

Verbeterpunten voor Nissan

Nissan luistert actief naar zijn klanten. Veel veranderingen op het gebied van interieur zijn doorgevoerd omdat klanten een uitgesproken voorkeur hadden. Een duidelijk voorbeeld is de hoeveelheid bagageruimte. Klanten gaven aan dat dit eerder te weinig was. Dus Nissan heeft de kofferbak vergroot naar 435 liter en de kofferbak wat vierkanter gemaakt. Met geklapte stoelen heeft u zelfs 1.176 liter ruimte. Klanten van Nissan geven echter nog drie duidelijke verbeterpunten aan, die nog niet doorgevoerd zijn. Allereerst is het momenteel niet mogelijk om het stuur naar u toe te trekken. Dit is met name voor langere mensen een minpunt. Daarnaast is er maar één usb-poort in de hele auto. En dat is toch opmerkelijk voor auto die rijdt op elektriciteit.

Het grootste probleem ontstaat echter bij het snelladen. Doordat er bezuinigd is op warmtemanagement, loopt de temperatuur van de accu tijdens het snelladen enorm op. Bij meerdere ladingen op een dag zelfs tot gevaarlijke hoogte. Om de accu te beschermen, past het laadvermogen zich naar beneden aan, waardoor het snelladen niet echt snel gaat. Dit probleem is ook bij de nieuwe Nissan Leaf e+ nog niet opgelost.

Eigenschappen van de Nissan Leaf en Nissan Leaf e+

De Leaf rijdt vanuit stilstand in 7,9 seconden 100 km/u en heeft een topsnelheid van 144 km/u. De Leaf heeft een vermogen van 150 pk en een accucapaciteit 40 kWh. Op een zomerse dag in de stad rijdt de Leaf 345 kilometer. In de dagelijkse praktijk heeft deze auto een WLTP bereik van 270 kilometer. De Nissan Leaf e+ is nog een slag sneller en rijdt een stuk verder. De Leaf e+ rijdt binnen 7,3 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een maximale snelheid van 157 km/u. Met een vermogen van 218 pk en een accucapaciteit van 62 kWh rijdt de Leaf e+ op een zomerse dag in de stad zo’n 520 kilometer. Maar in praktijk kunnen we een WLTP bereik van 385 kilometer aanhouden.

Milieuvriendelijk opladen

De Nissan Leaf en Nissan Leaf e+ zijn thuis op te laden via een stopcontact of via een (publieke) laadpaal met een Type-2 oplader of CHAdeMO snellader. Thuis, met de Type 2 Standaard 3.6 kW Boordlader duurt het laden zo’n 12,5 uur. Met een Type 2 Standaard 6.6 kW Boordlader duurt het laden 7 à 8 uur. Met een CHAdeMO snellader is de auto in zo’n 35 à 60 minuten opgeladen. Maar in welke elektrische auto u ook rijdt, het is altijd aan te raden om thuis een ‘smart charging-systeem’ aan te schaffen. Door slim te laden, laadt u sneller. Maar  u voorkomt ook overbelasting op uw elektriciteitsaansluiting en het aanschaffen van een zwaardere netaansluiting.

Het opladen van de Nissan Leaf kost gemiddeld tussen de € 7 en € 10 per oplaadsessie, uitgaande van de gemiddelde Nederlandse energieprijs van € 0,23 per kWh. Voor de Leaf e+ zijn de oplaadkosten tussen de € 11 en € 15 per oplaadsessie. Dit kan nóg goedkoper en duurzamer. Door te investeren in zonnepanelen kunt u rijden met een CO2 uitstoot van 0 en bespaart u energiekosten voor dure stroom van energieleveranciers.

Financiële kosten en voordelen

Voor welke uitvoering u ook kiest, de Nissan Leaf en Nissan Leaf e+ vallen in de 4% bijtellingsregeling. Net als de bijtelling, vallen ook de onderhoudskosten mee. Naar schatting zijn de kosten van onderhoud 50% tot 75% lager dan van een een auto op fossiele brandstof. Een aanzienlijk verschil. Dit komt door het feit dat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft en daarmee dus minder slijtage.

Het aanschaffen van een elektrische auto biedt enkele fiscale voordelen. U betaalt namelijk geen aanschafbelasting (BPM) en geen wegenbelasting (MRB). Daarnaast kunt u aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (de MIA-regeling), die de mogelijkheid geeft om maximaal 27% van € 40.000 (= € 10.800) van de aanschafkosten af te trekken van de fiscale winst. Maar in combinatie met het aanschaffen van zonnepanelen, kunt u profiteren van nog meer fiscale voordelen, zoals de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de MIA-regeling of de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL). Bij grote installaties zonnepanelen kan ook gebruik gemaakt worden van de Energie Investeringsaftrek (EIA). Heeft u geen ruimte voor zonnepanelen of is uw dak niet geschikt? Overweeg dan om een carport of pergola te laten plaatsen.

Het zal overigens niet lang meer duren voordat u via Nissan nog meer financiële voordelen geniet. Nissan gaat namelijk verder dan alleen de productie van elektrische auto’s. In heel Europa sluit Nissan samenwerkingsverbanden om Vehicle-to-grid oplossingen mogelijk te maken. De auto dient dan als opslagpunt voor elektriciteit, die vervolgens teruggeleverd kan worden aan het net. Zo wordt de piekaanvraag van stroom beter opgevangen en krijgt u als wederdienst uw stroom gratis. Inmiddels is Nissan in Amsterdam gestart met de eerste pilot.

Check, check, check en check

De Nissan Leaf is waar hij voor staat: een leidende, milieuvriendelijke en betaalbare gezinsauto. Nissan heeft met de Leaf een belangrijke rol gespeeld in de opkomst van het elektrisch rijden. Met Vehicle-to-grid projecten bewijst Nissan nog steeds een leidende rol te hebben. Het is dan ook niet verrassend dat een auto van deze marktleider ‘s werelds meest verkochte elektrische auto is. De Nissan Leaf kent niet alleen al een tweede generatie. In de afgelopen maand heeft Nissan de Leaf line-up zelfs nog verder uitgebreid met de Nissan Leaf Acenta, de Leaf e+ N-Connecta én Leaf e+ Tekna.

Kan de Nissan Leaf nog duurzamer rijden? Wel als u OpdeZon rijdt. Dus nog een keer: check!

Jolijn van Vroonhoven

Bijgewerkt 14 augustus 2019 door:

Jolijn van Vroonhoven

Redacteur Rijden OpdeZon