Direct advies: 085 - 76 03 976
9.210 84 reviews
Start met Rijden OpdeZon 
>

De Kia e-Niro is een verfijnde gezinsauto

100% elektrisch, maar het kan nóg duurzamer!

Geplaatst op 22 mei 2019 door Jolijn van Vroonhoven

De Kia e-Niro wordt pas sinds januari 2019 geleverd, maar het is was in april al de op twee na meest verkochte elektrische auto. Een indrukwekkende prestatie voor deze volledig elektrische Niro. OpdeZon zet voor u op een rij wat er op dit moment bekend is over de auto, het opladen en het duurzaam rijden met de Kia e-Niro.

Verfijnd en praktisch, de Kia e-Niro is een ideale elektrische gezinsauto. De e-Niro doet in eerste instantie misschien denken aan de stoere Hyundai Kona Electric. En dat is logisch, want beide automerken maken deel uit van Hyundai Motor Company en zijn gebouwd op hetzelfde platform. Toch hebben beide elektrische auto’s een eigen karakter. De Kia e-Niro onderscheidt zich van de Hyundai Kona Electric met verfijnde luxe. Daarnaast staat Kia bekend om zijn garantie. En ook op de e-Niro geldt een garantie van 7 jaar, zelfs op de accu en motor. Dit maakt de Kia e-Niro zo gewild dat er inmiddels een levertijd van 12 à 13 maanden is.

Kia e-Niro outdoor
Kia e-Niro

Kia e-Niro uitvoeringen

De Kia e-Niro 64 kWh is in Nederland verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de e-Niro DynamicLine en de e-Niro ExecutiveLine. Maar er komt nóg een Kia e-Niro aan, namelijk de Kia e-Niro 39 kWh. Deze kleinere uitvoering heeft een actieradius van 289 kilometer en een verwachte startprijs van € 37.500. De Kia e-Niro 39 kWh wordt naar verwachting vanaf september 2019 geleverd.

Op dit moment heeft u dus keuze uit de Kia e-Niro 64 kWh DynamicLine en ExecutiveLine. De standaarduitvoering, de DynamicLine, is al een zeer luxe uitvoering. Voor € 42.510 krijgt u voorzieningen als adaptieve cruise control, regeneratief remsysteem, achteruitrijcamera, vermoeidheidsherkenning, autonome rijbaanvolgassistentie, stuurwielverwarming en een 7” navigatiesysteem. Vindt u dit nog niet luxe genoeg? Dan is er voor een meerprijs van € 3.000 de ExecutiveLine. Deze uitvoering beschikt over onder andere leren bekleding, een 8’’ navigatiesysteem, dodehoekdetectie, privacy glass en een JBL Premium Sound System. De meest waardevolle aanvulling is wel de RCTA, een systeem dat kruisend verkeer detecteert als u achteruit rijdt.

Wat de Kia e-Niro zo praktisch maakt is de hoeveelheid opbergruimte. De auto bevat niet alleen meer dan genoeg opbergvakken, maar beschikt ook over een ruime achterbak waarmee u minimaal 451 liter bagageruimte heeft. Als de stoelen naar voren geklapt zijn, creëert u zelfs 1405 liter bagageruimte. Voor de oplaadstekkers bestaat een apart opbergvak. Mocht deze hoeveelheid ruimte niet genoeg zijn, dan kan er een dakkoffer gemonteerd worden. Ook het vervoeren van fietsen is geen enkel probleem, middels een extra trekhaak met een draaggewicht van 75 kilo.

Eigenschappen van de Kia e-Niro

Qua rijeigenschappen verschilt de Kia e-Niro weinig van de Hyundai Kona Electric. De Kia e-Niro heeft namelijk dezelfde elektromotor en hetzelfde accupakket als zijn concurrent. Net als de Kona Electric heeft de e-Niro een totaal vermogen van 204 pk en een accucapaciteit van 64 kWh. De e-Niro komt vanuit stilstand in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u en behaalt een topsnelheid van 167 km/u. Op een zomerse dag in de stad schijnt de e-Niro 565 kilometer te kunnen rijden, maar in de dagelijkse praktijk is het WLTP bereik 455 kilometer.

De rijeigenschappen van de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric komen dus overeen. De grote vraag is dan: waarin verschillen de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric?

  • Allereerst is de Kia e-Niro wat groter dan de Kona Electric. Hierdoor heeft de e-Niro meer bagageruimte (451 liter in de e-Niro en 332 liter in de Kona Electric), maar ook meer zitruimte.
  • Daarnaast is de Kia e-Niro iets zwaarder. Dit is in het voordeel van lichtgewicht Kona Electric, die sneller optrekt van 0 naar 100 km/u. Ook heeft de Kona Electric een groter WLTP bereik heeft en een lager verbruik. De Kona Electric verbruikt namelijk 14,3 kWh per 100 km. Bij de e-Niro is het verbruik 14,9 kWh per 100 km .
  • Tot slot heeft de Kona Electric een lagere instapprijs. Voor het instapmodel Kia e-Niro betaalt u iets meer, maar krijgt u een luxere afwerking en meer uitgebreide uitrusting.

Comfortabel en duurzaam opladen

De Kia e-Niro verschilt in het opladen niet van de Hyundai Kona Electric. Het opladen van de Kia e-Niro kan thuis via een stopcontact of via een (publieke) laadpaal. Hoe lang het laden duurt is afhankelijk van de laadpaal. Thuis, met een Type 2 lader aan een 1-fase 32A (7.4 kW) laadpunt doet de Kia e-Niro er ruim 10 uur over om op te laden. Met een CCS oplader gaat het aanzienlijk sneller en duurt het opladen zo’n 45 à 60 minuten. Op deze oplaadtijden zult u moeten anticiperen. Zeker omdat het thuis opladen van een elektrische auto in praktijk vaak langer duurt, doordat ook uw woning elektriciteit verbruikt. Een ‘smart charging’-systeem kan dit verbeteren. Door slim te laden laadt u sneller, maar voorkomt u ook overbelasting van uw elektriciteitsaansluiting en voorkomt u het aanschaffen van een zwaardere netaansluiting.

De Kia e-Niro is gemiddeld voor zo’n € 12 à € 15 euro volledig opgeladen, uitgaande van de gemiddelde Nederlandse energieprijs van € 0,23 per kWh. Dit kan goedkoper door uw auto op te laden met uw eigen zonne-energie. Dit bespaart energiekosten aan grote energieleveranciers en reduceert de CO2 uitstoot naar 0.

Kia e-Niro interieur
Het interieur van de Kia e-Niro

Financiële kosten en voordelen

Welke uitvoering u ook bezit, voor zowel de DynamicLine als de ExecutiveLine geldt een bijtelling van 4%. Als u ervoor kiest om de auto te leasen, kost dat zo’n € 529 euro per maand, exclusief btw. De onderhoudskosten van de Kia e-Niro vallen, net als bij andere elektrische auto’s, erg mee. Naar schatting zijn onderhoudskosten van een elektrische auto 50% à 75% lager dan van een auto op fossiele brandstof. Dit is te danken aan de weinige bewegende onderdelen, waardoor er minder slijtage optreedt. Onderhoudskosten blijven echter altijd afhankelijk van het individuele gebruik.

Elektrisch rijden brengt altijd fiscale voordelen met zich mee. Zo betaalt u geen aanschafbelasting (BPM), geen wegenbelasting (MRB) en kunt u aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek (de MIA-regeling). Deze regeling geeft u de mogelijkheid om maximaal 27% van € 40.000 (= € 10.800) van de aanschafkosten af te trekken van de fiscale winst. Als u naast een elektrische auto ook zonnepanelen aanschaft, dan profiteert u van nog meer fiscale voordelen. Namelijk de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de MIA-regeling of de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL). Bij grote installaties kunt u ook gebruik maken van de Energie Investeringsaftrek (EIA). Heeft u geen ruimte voor zonnepanelen of is uw dak niet geschikt? Overweeg dan een de aanschaf van een carport of een pergola, om toch te profiteren van fiscale voordelen en om duurzamer te wonen en te rijden.

100% elektrisch, maar het kan duurzamer

Hoewel de Hyundai Kona Electric gekenmerkt wordt door zijn stoere uiterlijk, staat de Kia e-Niro bekend om zijn luxe afwerking. De hoeveelheid opbergruimte en uitgebreide uitrusting maken dat de Kia e-Niro een verfijnde en praktische gezinsauto is. Het is dan ook een gewilde auto. Maar een jaar levertijd valt best mee, want u krijgt daar 7 jaar garantie voor terug. Kia toont met de e-Niro, zoals ze zelf ook stellen, respect voor het milieu. U kunt echter nog duurzamer rijden, met zonnepanelen op uw dak.

Wekt u binnenkort uw eigen zonne-energie op?

Jolijn van Vroonhoven

Geplaatst op 22 mei 2019 door:

Jolijn van Vroonhoven

Redacteur Rijden OpdeZon