Direct advies: 085 - 76 03 976
9.210 92 reviews
Start met Rijden OpdeZon 
>

Denkers en doeners bij het Energie Café

‘’De elektrische auto is al doorgebroken’’

Bijgewerkt op 9 oktober 2019 - oorspronkelijk bericht 2 oktober 2019 door Jolijn van Vroonhoven

Om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen, moet er nog heel wat gebeuren. Maar hoe gaan we dat doen? Tijdens het Energie Café van Solarclarity komen inspirerende denkers en doeners samen om de groene koppen bij elkaar te steken. De tweede editie had als thema Elektrische Mobiliteit. Daar moest OpdeZon natuurlijk bij zijn! Dus ging oprichter Paul naar het Energy Management Experience Center van Solarclarity in Weesp.

Zoals we bij OpdeZon als geen ander weten, gebeurt er veel op het gebied van elektrische mobiliteit. Maar wat wordt er precies door anderen gedaan? En wat zouden we in Nederland moeten doen? Geert Verbong, hoogleraar Systeeminnovaties en Duurzaamheidstransities aan de Technische Universiteit Eindhoven, en Simon Smit, Zero Emission Manager bij Renault, deelden hun toekomstvisie over groene energiesystemen.

De doorbraak van het elektrisch rijden

De techniek van het elektrisch rijden blijft zich doorontwikkelen. Het rijden in een elektrische auto wordt dan ook steeds toegankelijker, en populairder. Verbong is verheugd deze doorbraak te zien, maar stelt wel dat er in het energielandschap nog veel moet gebeuren om het elektrisch rijden verder te faciliteren. Zo is het nodig om het elektriciteitsnet te verzwaren en de laadinfrastructuur uit te breiden. Maar ook om het bidirectioneel (ook wel vehicle-to-grid of V2G) laden te stimuleren, waarbij het laden en ontladen van de autobatterij aangepast wordt aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. Gelukkig wordt er hard aan de weg getimmerd door koplopers zoals Renault.

Energie café OpdeZon

Werk aan de weg

De toekomstvisie van Smit is dat de elektrische auto’s en hun oplaadbare accu’s onderdeel worden van het energiesysteem. Groupe Renault is niet alleen druk bezig dit te verwezenlijken, ze zijn op dit gebied zelfs al koploper. Zo werkt Renault al aan een ‘Vehicle-to-grid’-systeem en is onlangs gestart met een pilot in Utrecht. Ondertussen kunnen elektrische Renault ZOE rijders gebruik maken van de Z.E. Smart Charge App. Deze app stuurt het laden van de auto aan op basis van een door de rijder ingestelde vertrektijd. Tijdens het laden wordt rekening gehouden met de beschikbare capaciteit van het net, de mate van beschikbaarheid van duurzame energie én de energieprijs. Dankzij de financiële beloning die Renault uitkeert, bespaart de gebruiker al snel op de laadkosten.

Dat Renault bezig is met toegankelijke ontwikkelingen, wordt bevestigd door de aankondiging van de nieuwe ZOE. De nieuwe ZOE biedt volgens Smit de beste verhouding tussen prijs en range. De vernieuwde ZOE heeft een accucapaciteit van 52 kWh en behaalt in de dagelijkse praktijk een WLTP bereik van 395 elektrische kilometers, een toename van 25% ten opzichte van een oudere uitvoering. Wat betaalt u voor de nieuwe ZOE? Hij is verkrijgbaar vanaf € 33.590,-. Tegen deze prijs-range verhouding kan de concurrentie inderdaad nog niet op. Er is dus geen twijfel over mogelijk: Renault is voorbereid op de toekomst. En dat is toch wel een hele mooie afsluiting van een inspirerende avond!

Ziet u de toekomst ook groen in? Vraag nu uw persoonlijke Rijden OpdeZon Totaalplan aan!

Jolijn van Vroonhoven

Bijgewerkt 9 oktober 2019 door:

Jolijn van Vroonhoven

Redacteur Rijden OpdeZon