Direct advies: 085 - 76 03 976
9.210 81 reviews
Start met Rijden OpdeZon 
>

Hyundai Kona Electric: stoer en groen

Maar het kan nóg duurzamer!

Geplaatst op 15 mei 2019 door Jolijn van Vroonhoven

Het was de EV waar iedereen op wachtte: de Hyundai Kona Electric. Dit blijkt wel uit de verkoopcijfers van RVO, want in april 2019 stond deze auto op nummer drie van het aantal verkochte elektrische auto’s. OpdeZon zet voor u op een rij wat er op dit moment bekend is over de auto, het opladen en het duurzaam rijden met de Hyundai Kona Electric.

En bij OpdeZon kunnen we het weten, want wij rijden ook in de Kona Electric. Dus geloof ons als we zeggen: de semi-terreinwagen Hyundai Kona Electric is een stoere kilometervreter voor een schappelijke prijs. Een levertijd van 12 à 13 maanden is misschien even slikken, maar als lease staat de auto al binnen enkele maanden voor de deur. Al voor € 40,995, met slechts 4% bijtelling, heeft u een auto met een WLTP bereik van net geen 500 km. Dit is momenteel de beste prijs per kilometer bereik. Maar het kan nog voordeliger als u uw Hyundai Kona Electric met uw eigen zonnepanelen oplaadt.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric uitvoeringen

De Hyundai Kona Electric is in Nederland te verkrijgen in drie verschillende uitvoeringen. Al deze uitvoeringen beschikken over een accucapaciteit van 64 kWh en voor alle uitvoeringen geldt een bijtelling van slechts 4%. De Comfort is te koop vanaf € 40,995, de Fashion vanaf € 43.795 en de Premium is te koop vanaf € 47.795. Maar er komt nóg een Kona Electric aan, namelijk een uitvoering met een accucapaciteit van 39 kWh. Met een actieradius van zo’n 300 kilometer en een verwachte prijs van € 35.000 wordt dit het kleine broertje van de Kona Electric 64 kWh. Het is nog even geduld hebben, want de aangekondigde Kona Electric 39 kWh wordt pas later dit jaar verwacht.

Welke uitvoering ook wordt gekozen, ze zijn allemaal even stoer. Herkenbaar zijn de dichte neus en dichte wielen, die de luchtweerstand verminderen. De auto is in meerdere kleuren te bestellen, maar de meest opvallende is wel Acid Yellow. Ook het interieur valt op. De Kona Electric heeft namelijk een zwevend middenconsole, met daaronder extra opbergruimte. Kenmerkend voor Hyundai zijn de flippers achter het stuur. Via dit regeneratief remsysteem bepaalt u zelf hoeveel remenergie er wordt teruggewonnen en hoe hard de auto remt als u het stroompedaal loslaat. Zo wint u met het remmen energie die wordt teruggeleverd aan de accu.

Er zijn echter nog wel kleine verbeterpunten te benoemen. De belangrijkste is dat de Kona Electric geen trekhaak heeft. Of althans, geen trekhaak die mag trekken. Het is wel mogelijk om een dragende trekhaak te laten plaatsen en er zijn passende dakkoffers beschikbaar. Ook vallen de afrolgeluiden van de banden op. Maar laten we eerlijk zijn: een elektrische auto is al ontzettend stil en daarbij luisteren de meeste mensen naar muziek tijdens het rijden (dit heeft gelukkig geen negatieve invloed op het rijgedrag).

Eigenschappen van de Hyundai Kona Electric

Belangrijker dan het uiterlijk is natuurlijk het rijgedrag van de auto. De Hyundai Kona Electric haalt vanuit stilstand in 7,6 seconden de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 167 km/u. De Kona Electric heeft een totaal vermogen van 204 pk en een accucapaciteit van 64 kWh. Op een zomerse dag in de stad is het mogelijk om 595 kilometer te rijden, maar in de dagelijkse praktijk heeft de Hyundai Kona Electric een WLTP bereik van 482 kilometer. Een roadtrip is met deze auto dus zeker mogelijk, maar zorg wel voor een geplande route langs snelladers.

(Duurzaam) opladen

De vraag is vervolgens: hoe lang duurt het om de auto volledig op te laden? Het opladen van de Hyundai Kona Electric kan thuis via een stopcontact of via een (publieke) laadpaal met een Type 2 of CCS oplader. Hoe lang het duurt is afhankelijk van de laadpaal. Thuis, met een Type 2 lader aan een 1-fase 32A (7.4 kW) laadpunt doet de Hyundai Kona Electric er zo’n 10 uur over. Met een CCS oplader duurt het opladen zo’n 45 à 60 minuten. Op de oplaadtijd van minimaal 10 uur zult u moeten anticiperen. Zeker omdat het thuis opladen in de praktijk vaak langer duurt, doordat ook uw woning elektriciteit verbruikt. Slimmer, en dus sneller, opladen is mogelijk door gebruik te maken van een ‘smart charging’-systeem. Door slim te laden laadt u niet alleen sneller, maar voorkomt u ook overbelasting van uw elektriciteitsaansluiting en het aanschaffen van een zwaardere netaansluiting.

Het volledig opladen van de Hyundai Kona Electric kost gemiddeld tussen de € 12 en € 15 per oplaadsessie, uitgaande van de gemiddelde Nederlandse energieprijs van € 0,23 per kWh. Dit kan goedkoper én duurzamer. Zonnepanelen zijn de ideale investering om duurzaam te rijden op uw eigen zonnestroom. Dit reduceert de CO2 uitstoot naar 0 en bespaart energiekosten voor dure stroom van grote energieleveranciers.

Hyundai Kona Electric modeljaar 2020

Hyundai presenteerde op 8 mei 2019 de vernieuwde versie (modeljaar 2020) van de Kona Electric. Deze versie komt grotendeels overeen met de zojuist beschreven versie, maar kent wel enkele verbeteringen.

  • De belangrijkste verbetering is dat de Kona Electric, volgens de fabrikant, 30% sneller oplaad. Dit is te danken aan een laadvermogen van 11 kW op 3-fase. De huidige versie van de Kona Electric komt niet hoger dan 7,2 kW op 1-fase. Naar verwachting laadt de vernieuwde Kona Electric in zo’n 6 uur op.
  • Een tweede vernieuwing is Blue Link. Dit systeem maakt het mogelijk om verschillende functies van de auto op afstand te bedienen. U kunt de auto op afstand ver- en ontgrendelen, u bedient de climate control en kunt checken hoe vol de accu is. Bent u vergeten waar u geparkeerd staat? Met de app is de auto zo teruggevonden.
  • Tot slot heeft de vernieuwde Kona Electric eCall aan boord. Een standaard aanwezig systeem dat automatisch hulpdiensten inschakelt als de airbags in actie komen of als de noodknop wordt gebruikt.

Naar verwachting zal de eerste vernieuwde Kona Electric eind 2019 geleverd worden. Over een eventuele prijsverhoging is nog niks bekend.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric

Financiële kosten en voordelen

Zoals we al stelden: de Hyundai Kona Electric heeft op dit moment de beste prijs per kilometer bereik. De verschillende uitvoeringen vallen allen in de 4% bijtellingsregeling, wat in praktijk neerkomt op een paar tientjes per maand. Ook is het mogelijk de auto te leasen, vanaf € 498 per maand exclusief btw.

Net als de bijtelling, vallen ook de onderhoudskosten mee. Naar schatting zijn de kosten van onderhoud 50% tot 75% lager dan van een auto op fossiele brandstof. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en dus minder slijtage. De banden zijn de grootste uitzondering. Het gewicht van een elektrische auto is zwaarder dan van een benzineauto. Door het gewicht slijten de banden sneller en moeten ze eerder vervangen worden. Maar onderhoudskosten blijven afhankelijk van het individuele gebruik.

Of u de Hyundai Kona Electric nu koopt of leaset, elektrisch rijden biedt fiscale voordelen. Zo betaalt u geen aanschafbelasting (BPM) en geen wegenbelasting (MRB). Ook kan aanspraak gemaakt worden op de Milieu-investeringsaftrek (de MIA-regeling), die de mogelijkheid geeft om maximaal 27% van € 40.000 (= € 10.800) van de aanschafkosten af te trekken van de fiscale winst. Als u het elektrisch rijden combineert met zonnepanelen, dan profiteert u van nog meer fiscale voordelen. Zoals de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de MIA-regeling of de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL). Bij grote installaties kan ook gebruik gemaakt worden van de Energie Investeringsaftrek (EIA). Heeft u geen ruimte voor zonnepanelen of is uw dak niet geschikt? Dan biedt een carport of een pergola de oplossing om te profiteren van fiscale voordelen en om duurzamer te wonen en te rijden.

Stoerder kunnen we het niet maken, wel duurzamer

De Hyundai Kona Electric is een stoere kilometervreter. Deze semi-terreinwagen heeft een actieradius van 482 km en een oplaadtijd van 10 uur. De vernieuwde versie (modeljaar 2020) weet deze tijd terug te dringen tot 6 uur. Stoerder kan bijna niet met zulke indrukwekkende cijfers, maar duurzamer wel. Elektrisch rijden is al aanzienlijk duurzamer dan rijden op fossiele brandstof. Maar met uw eigen zonnepanelen kan het nóg duurzamer.

Rijdt u binnenkort ook OpdeZon?

Liever direct advies?
085 - 76 03 976
Jolijn van Vroonhoven

Geplaatst op 15 mei 2019 door:

Jolijn van Vroonhoven

Redacteur Rijden OpdeZon